Genom att svara på marknadsundersökningar får 30.000 användare varje vecka gratis musik till sin mobiltelefon från Your Song. För att kunna ge bort ännu mer musik laddar företaget nu för att få reklamköparna att satsa på mobilreklam.
Genom ett samarbete med Telia, Telenor och Tele2 har företaget Your Song lyckats knyta 30.000 medlemmar till sig utan att göra någon reklam. Affärsidén är egentligen enkel. Medlemmarna får en ny låt varje vecka av en ny het artist. Genom att svara på tre frågor kan medlemmarna ladda ner låten gratis, antingen direkt till mobilen eller genom en webbsida. Frågorna som ställs kommer från företag som betalt Your Song för att få göra undersökningen. Musiken kommer från små och stora skivbolag som ser Your Song som en marknadsföringskanal för att kunna sälja mer musik. Tjänsten finns redan men den första riktigt innehållsrika sajten lanseras 21 maj. Det är först nu som företaget ska börja marknadsföra sig själva och börja engagera annonsörer i projektet på riktigt.- Vi har varit runt och träffat alla mediebyråer. Intresset för mobil annonsering finns men det är skrämmande att se att de digitala avdelningarna på vissa mediebyråer inte ens har ordnat wapinställningarna i sina mobiltelefoner, säger Your Songs vd Arwind Malhotra. Idag drar företaget in de största pengarna genom de företag som köper marknadsundersökningar genom Your Song. Utöver skivbolag som ställer frågor om den musik som man ger bort har bland annat Film2Home och MPS Broadband varit med i samarbeten hittills.Skivbolagen som Your Song har samarbete med är framför allt indiependentbolag men även Sony BMG är med. - De stora bolagen jobbar fortfarande kvar med gamla affärsmodeller och gamla avtal och är svårare att få med sig, säger Staffan Celmins som är musikredaktör på Your Song.Till sin hjälp har företaget Peter Yngen med mångårig erfarenhet av skivbranschen. Det var han som kom med de första idéerna till Your Song och idag sitter han med i bolagets styrelse och är en av ägarna. Genom att ge bort en låt från en ny, ofta okänd artist, skapar Your Song ett intresse för artisten som i slutänden ger större skivförsäljning och högre intäkter för skivbolagen.De 30.000 användarna ska bli 100.000 innan årsskiftet är målet. Snittåldern på medlemmarna är 26 år och 60 procent är kvinnor. Framöver är tanken att medlemmarna ska kunna få ny musik inom en specifik förvald genre. Det öppnar också upp för tydligare annonsering. - Det går att hitta tydliga mönster mellan musik och konsumtionsmönster. Ett hårddraget exempel är att om vi ger bort en låt med Mustasch så skulle reklam för vinterdäck passa utmärkt för vi vet att det är många raggare som lyssnar på dem, säger Staffan Celmins. Annonsering i mobiltelefoner innebär en liten och begränsad yta. Arwind Malhotra, säger också att de inte vill ta in vilka annonsörer som helst.- Idag har vi ju en 100-procentig penetration i mobilen. Du har ju aldrig ett oläst sms i telefonen några längre stunder, så vill vi att det ska fortsätta att vara. Your Song har idag tre anställda. Just nu jobbar de för fullt för att rekrytera en försäljningschef och en säljare. Snart ska företaget också börja marknadsföra sig, både för att skaffa nya medlemmar men också för att skaffa annonsörer.
Yoursongs – gratis ny musik till mobilen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar